Odpowiednia akustyka wnętrz – komfortowa przestrzeń

Akustyka wnętrz jest nierozerwalną częścią architektury zarówno domowej jak i publicznej. Na jej odpowiednie działanie mają wpływ różne czynniki, takie jak układ pomieszczenia, jego wielkość i funkcjonalność, a także materiały, które zostały zastosowane do jego wykończenia.
Wnętrze, które uważa się za komfortowe pod względem akustycznym to takie, w którym efekt pogłosu jest niemalże niesłyszalny.

Odpowiednia akustyka wnętrza zapewnia najwyższe standardy i komfort użytkowania obiektów budowlanych o różnym charakterze.

Akustyka wnętrz – co to jest?

Akustyka wnętrz to zagadnienie obejmujące proces rozchodzenia się dźwięku w zamkniętych pomieszczeniach. Jest to niezwykle ważny aspekt, który przyczynia się do lepszego funkcjonowania w danym pomieszczeniu. Odpowiednia akustyka w budynkach mieszkalnych umożliwia naturalną rozmowę, komfortowe słuchanie radia i oglądanie telewizji, a także niweluje pogłos i rozchodzenie się dźwięków. W halach sportowych natomiast prawidłowo działająca pozwala na zniwelowanie nadmiernego hałasu spowodowanego okrzykami publiczności i aktywnością fizyczną sportowców. Przyczynia się w ten sposób do poprawy samopoczucia i komfortu użytkowania tego typu miejsc. W kinach, teatrach czy innych podobnych miejscach, zapewnia spektakle i seanse na najwyższym poziomie, bez pogłosu i daleko niosących się dźwięków.

Co powoduje pogłos i generuje hałas w pomieszczeniu?

Wielokrotne odbijanie się dźwięków, czyli tak zwany pogłos powstaje na skutek wielu czynników, które w mniejszym lub większym stopniu się do tego przyczyniają. Obecna architektura posiada bardzo wiele rozwiązań i pomysłów na aranżację wnętrz zapewniającą prawidłową akustykę umożliwiającą komfortowe użytkowanie przestrzeni. Na nasilenie częstotliwości dźwięków, ich odbijanie i nieprawidłowe rozpraszanie, mogą mieć wpływ takie parametry jak:

– kubatura,
– materiały wykończeniowe,
– aranżacja wnętrza,
– niewielka ilość mebli,
– duże, otwarte przestrzenie,
– wysokie pomieszczenia,
– długie ciągi komunikacyjne,
– faktura oraz wykończenie ścian, sufitów oraz podłóg.

Elementy, które z pozoru mogłyby wydawać się nieistotne, mają duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania oraz użytkowania obiektu budowlanego. Dlatego tak ważne jest odpowiednie rozplanowanie pomieszczeń oraz użycie materiałów, zapewniających dźwiękoszczelność.

Jak ograniczyć powstawanie pogłosu i poprawić akustykę wnętrza?

Zjawisko odbijania się dźwięków i powstawania tak zwanego echa jest częstym zjawiskiem w budownictwie, gdzie rozmieszczenie i kształt pomieszczeń nie zostały dobrze przemyślane, a także, tam gdzie materiały wykończeniowe nie posiadają odpowiednich parametrów oraz właściwości.
Aby poprawić warunki panujące we wnętrzach należy zwrócić szczególną uwagę na zastosowanie materiałów, kształty i ich formy. Prawidłowa akustyka pomieszczeń zależy przede wszystkim od powierzchni, która powinna pochłaniać lub rozpraszać dźwięki, a nie je odbijać.
Projektowanie pomieszczeń powinno uwzględniać przede wszystkim ich przeznaczenie i cel, dla którego zostają stworzone. Inne warunki akustyczne będzie potrzebowała sala kinowa, czy studio nagrań, a inne budynek typowo mieszkalny. W każdym przypadku jednak ważne jest zastosowanie odpowiedniego rozplanowania pomieszczeń oraz wykorzystanie wysokiej, jakości materiałów izolujących dźwięki i niwelujące ich odbijanie się i efekt głuchego echa. Na akustykę wnętrz ma także niebagatelny wpływ późniejsza aranżacja i dodatki do niej zastosowane. Należy pamiętać, że wszelkiego rodzaju tkaniny (dywany, zasłony, firany itp.) przyczyniają się do zmniejszenia zjawiska niosącego się dźwięku. 

Kontakt

(+48) 781-268-312

87-123 Brzozówka (k. Torunia)
ul. Dębowa 20
biuro@nordgips.pl
 

Znajdziesz nas na:
nordgips.budownictwo
nordgips

 

 

Masz pytania?

Nasi eksperci zapewnią Ci fachowe doradztwo i wparcie.
Napisz do nas lub skontaktuj się z nami telefonicznie.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, zamieszczonych w formularzu, przez NordGips Sp. z o.o. w celu udzielenia mi, telefonicznie lub mailowo, odpowiedzi na zadane pytanie.